Groep 3
Welkom op de klassensite van groep 3
Groep 3 is een bijzonder jaar. De kinderen leren dit jaar namelijk lezen, schrijven en rekenen. Bij Actief Leren Lezen leren de kinderen woorden lezen d.m.v. woordtorentjes. Daarnaast leren de kinderen schrijven met de methode Pennenstreken. Deze methode helpt hen vlot en leesbaar te schrijven.
Groep 3 bestaat uit 12 leergierige leerlingen. Het is fijn als de kinderen de aangeleerde letters en woorden thuis ook oefenen. Bij de bibliotheek kunt u gratis boeken lenen op het niveau dat aansluit bij dat van uw kind.
Op de klassensite kunt u aan de rechterkant doorklikken naar links met informatie over de schoolvakken.
Groetjes,
Juf Monika
mbaran@shrisaraswatie.nl
Juf Monika: maandag t/m vrijdag
Actief leren lezen
Leesmethode voor groep 3 .jpg)
Actief Leren Lezen is een actieve methode, omdat de leerlingen voortdurend worden uitgenodigd om zelf aan de slag te gaan met letters, woorden, zinnen en verhalen. Voorbeelden hiervan zijn letters kleien, ‘raad mijn letter’ of toneellezen. Door het geven van meerdere korte instructies per dag is daar volop gelegenheid voor.
Bij Actief Leren Lezen maken de kinderen flink veel leeskilometers. Ze beginnen aanvankelijk met technisch lezen. Dat doen ze door middel van woordtorentjes. Na drie weken lezen ze al hun eerste boekje uit de boekenkast. Pas als een kind met een leesboekje aan de slag gaat wordt gestart met begrijpend lezen. Dit is zo opgebouwd omdat kinderen pas leesplezier krijgen als ze daadwerkelijk kunnen lezen.
Het doel van Actief Leren Lezen is dat alle kinderen leren lezen, ook de kinderen bij wie het leesproces niet direct op gang komt. Door de woordtorentjes, het nadenkertje en de helderheid en eenduidigheid van de methode bieden we alle kinderen voldoende handvatten om uiteindelijk succesvol te lezen. De methode is zodanig opgezet dat leerkrachten kunnen differentiëren binnen een groep.
Pip en Raf
Pip en Raf zijn de twee kinderen die bij de methode horen. Veel verhaaltjes gaan over hen, zodat de lezer echt bij hen en hun belevenissen betrokken raakt.

Rekenen
Getal & Ruimte Junior
Getal & Ruimte Junior is dé nieuwste rekenmethode van Noordhoff. De methode sluit aan op Getal & Ruimte, de grootste wiskundemethode voor het voortgezet onderwijs. De kans is groot dat uw zoon of dochter bij de overstap naar het voortgezet onderwijs ook hiermee gaat werken. Ze hebben daarmee een voorsprong, omdat ze al gewend zijn aan de manier van rekenen zoals deze in de junior editie wordt aangeboden.
Kenmerken
Of kinderen nu met boeken of digitaal werken: aandacht, zelfvertrouwen en eigenaarschap zijn de basis. Omdat dit de voorwaarden zijn voor effectief rekenonderwijs. Zowel op papier als digitaal werken de kinderen aan één onderwerp per week met vaste rekenstrategieën (manieren om dingen uit te rekenen). Er is iedere dag instructie en de kinderen gaan in kleine stapjes van oefenen (met ‘kale’ sommen) naar toepassen in context (de zogenaamde ‘verhaaltjessommen’).
- Aandacht: één onderwerp per week en iedere dag klassikale instructie.
- Zelfvertrouwen: duidelijke, altijd werkende rekenstrategieën.
- Eigenaarschap: uitleg(animaties), test jezelf (om zelf te ontdekken wat je nog verder wilt oefenen voor de toets) en feedback op maat.
Meer weten?
Op de website getalenruimtejunior.nl leest u meer over de methode. U kunt natuurlijk ook altijd terecht bij de leerkracht.
Schrijven
Pennenstreken versie 3
Pennenstreken is meestgebruikte schrijfmethode van Nederland. Kinderen uit groep 1 t/m 8 leren vlot en leesbaar schrijven. De methode biedt verbonden schrift en blokschrift aan. De letters en woorden die we geleerd hebben met lezen, oefenen we in het schrijfschrift.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Vreedzame School.jpg)
Om het Sociaal-Emotionele aspect te bevorderen van onze kinderen zetten wij De Vreedzame School in. De Vreedzame School is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen.