Visie

 

 Visie
In een veilige leeromgeving kunnen kinderen hun talenten ontwikkelen door samen te werken op basis van vertrouwen, autonomie en respect vanuit de Hindoe-filosofie.

 

Het doel van het onderwijs is uitgesplitst in vier pijlers: 

  1. Basisvaardigheden: taal (lezen en schrijven) en rekenen  
  2. Dharma onderwijs: handelen in de lijn van de levenswijze en filosofie van de Hindoe-cultuur 
  3. Gezondheid: sport, beweging, expressie en voeding  
  4. Wereldburgerschap: opleiden tot wereldwijze, kritische denkers

Visie op leren
Op de Shri Saraswatie  School staan we achter de gedachte ‘leren = denken’. De leerkracht activeert de zone van de naaste ontwikkeling waardoor deze de horizon van het kind verbreedt. Ons onderwijs is niet volgend, maar ontwikkelend. De leerkracht op de Shri Saraswatie  school is een professional die de leerlingen stuurt op het verwerven van kennis. Kennis is de basis van het leren gaat vooraf aan het leren van vaardigheden (Meester, 2017). De leerkracht activeert de voorkennis om verbinding te maken tussen wat de leerling al weet en de nieuwe leerstof. Nieuwe kennis is beter te begrijpen als deze kan worden vastgehaakt aan reeds aanwezig relevante kennis (Rosenshine, 2012). Naast het overbrengen van kennis is het inzicht krijgen van en invloed uitoefenen op het eigen leren een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Dit doen wij door te werken met weektaken en Onderwijs Op Maat tijd. Op deze manier wordt het eigenaarschap van de kinderen bevorderd.